Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič není sprosté slovo

8. 12. 2016 10:33:54
Stejně jako není sprosté slovo „Pražák“. Jsem Pražák a řidič současně a nechci na tom nic měnit. Obě slova patří k mému životu, k životu mojí ženy, mojí rodiny.

Bez Prahy si neumím představit svůj život, stejně jako si ho neumím představit bez auta. Mám s ním spojenu řadu vzpomínek. Jízdy do porodnice při narození mých dětí, víkendové cyklovýlety, cesty na dovolenou. Tam všude jsem jel autem. Poslední dobou mám ale pocit, že pro pár lidí je špatně, že ráno rozvážím svoje děti do školy autem. Že řídím ve městě, kde bydlím.

Jako obyvatel Prahy chodím se svými dětmi do parků, jezdím s nimi do kina, za babičkou, na nákupy. Někdy autem, někdy metrem. Podle chuti, nálady a možností. Vadí mi však současný trend, který z řízení dělá něco nenormálního. Jsem Pražák, řidič a mám rád svobodu. Chci po svém městě jezdit a mít možnost svobodně a bez komplikací navštěvovat místa, která mám rád, rodinu, přátele a známé. Samozřejmě respektuji, že některá místa musí požívat vyšší stupeň ochrany a všichni do nich přijet nemůžeme. Proto třba nemám problém se zrušením parkoviště na Malostranském náměstí.

V rámci svobody, která je pro mě jednou z hlavním životních hodnot, respektuji druhé a jejich názory. I ty, kteří auta odmítají a vnímají je jako „zlo“.

Já respektuji druhé a chci být i jimi respektován.

Proto zásadně odmítám současný trend házení klacků pod nohy, pardon pod kola, všem, kteří chtějí normálně žít. Nikomu nevnucuji, že musí jezdit autem, tak prosím, ať nenutí nikdo mě, že já s ním jezdit nemohu.

Nikdo to tak neřekl? Máte pravdu. Nikdo to tak neříká, ale věty o potřebě „donutit lidi jezdit MHD nebo alternativní dopravou“ se objevují často.

A popravdě, kdyby někdo natvrdo řekl, že zakáže jezdit autem, asi by tvrdě narazil. A tak se vše děje salámovou metodou. Tady se svedou dva pruhy v jeden, tady se vyrobí další zbytečný semafor, tady se udělá na silnici nový cyklopruh, který nikdo nikdy nevyužije, tady se bude jezdit v celé městské části jenom třicítkou.

Jednoho starostu napadne, že by bylo skvělé zavřít výjezd z tunelu Blanka. A když to nepomáhá a my stále jezdíme, rozseká se Praha na mnoho částí a v každé může parkovat jen ten, kdo v ní bydlí. A aby v tom byl větší zmatek, v každé části se parkuje/neparkuje podle trochu jiných pravidel.

A tak jezdím dál se stále většími komplikacemi a jsem u toho hodně naštvaný. To je přesně ta cesta, která vám možná umožní zaparkovat před svým domem, ale raději nic víc. Budete mít z auta drahý „květináč“ ve své ulici, do kterého v pátek po práci skočíte a rychle pryč do vnitřního exilu, ideálně “na chatičku” jako za komunistů. Na nic jiného už auto nebude.

A to přes to, že auta jsou dnes každým rokem méně hlučná, méně znečišťující a více ekologická. Elektromobily začínají být cenově dostupné a tím pádem padá jeden z hlavních argumentů proti autodopravě.

Když jsem se ozval, že jezdit a logicky i parkovat ve svém městě by měla naprostá většina Pražanů zadarmo, aktivisté se do mě pustili, jako když kopnete do vosího hnízda. To najednou bylo žihadel. Častým argumentem bylo to, že se svým vozem zabírám veřejný prostor, že bych za to měl platit. A já se ptám „proč?“.

Řidiči dnes platí skoro 13 korun z každého litru benzínu na spotřební dani. Pokud automobil využívají k podnikání, tak platí i silniční daň. Musí platit povinné ručení a jednou za dva roky STK. Pokud si náhodou koupíte starší auto, tak ještě zaplatíte ekologickou daň.

Veřejný prostor je všech obyvatel města, kteří v něm bydlí. A bydlet znamená normálně žít, alespoň tak to chápu já. V zákoně o obcích č. 128/2000 Sb., se například veřejné prostranství definuje jako všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání.

Pokud je veřejný prostor takto definován, chci jej užívat tak, jak je v místě a čase běžné a normální. A odmítám tezi, že by se za takové běžné užívání mělo platit.

Neplatí se za ani za užívání parků, dětských hřišť, cyklostezek. Respektive to platíme my všichni ze svých daní. A je to tak v pořádku.

A pokud se shodneme, že jsou místa, kde se platit má, jako například širší centrum města, tak má být platba přiměřená a pro všechny stejná. Živnostník nemá platit víc než jakýkoliv jiný občan.

Jinými slovy, chci jen normálně a svobodně žít. Je to tak hodně?

Autor: Filip Humplík | čtvrtek 8.12.2016 10:33 | karma článku: 31.09 | přečteno: 1471x

Další články blogera

Filip Humplík

Živnostníci z kaváren do polí a továren!

Po únoru 1948 chtěli komunisté zničit malé podnikatele, nezávislé řemeslníky, majitele obchodů, zemědělce... Prostě každého, kdo se o sebe ekonomicky staral sám a nebyl závislý na státu.

16.6.2017 v 11:54 | Karma článku: 43.27 | Přečteno: 3468 | Diskuse

Filip Humplík

Evropu vedou bezdětní politici. Příznak nebo důsledek současného stavu?

O víkendu jsme byli s rodinou na oslavě dětských narozenin. Krásná akce, počasí přálo, deset dětí, z toho 4 z naší rodiny. Gril, dort, slunce, balónky, prostě pohoda. Zdánlivě žádný mráček na obzoru.

12.6.2017 v 10:49 | Karma článku: 46.72 | Přečteno: 10530 | Diskuse

Filip Humplík

Agrosocialismus v Praze. Já ho nechci. A vy?

Zdá se, že pod palbou kritiky se agrosocialističtí vládci Prahy z ANO, ČSSD a Zelených rozhodli vytěžit z veřejných rozpočtů maximum.

5.6.2017 v 11:00 | Karma článku: 22.02 | Přečteno: 822 | Diskuse

Filip Humplík

Radar v Brdech: prošvihnutá šance na bezpečnostní záruky

Domácí odpůrci amerického protiraketového štítu umetli cestičku Zemanovi s Putinem. Už je čas začít se učit střílet?

29.5.2017 v 10:56 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 1525 | Diskuse

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Jana Duchková

Perličky z jednání zastupitelstva Prahy 2 dne 19. 6. 2019… tentokrát z doslechu

Na programu bylo 22 bodů a dala se očekávat i nějaká ta lahůdka, protože my všichni zastupitelé jsme byli pár dní předem celkem úctyhodnou institucí obesláni další výhružkou před trestním oznámením – tentokrát pro změnu za zcizení

21.6.2017 v 21:41 | Karma článku: 14.47 | Přečteno: 678 | Diskuse

Marie Koubková

Lidice – proč si připomínat ?

Jsme zahlceni zprávami o válce a teroristických útocích, přitom si naše děti hrají na válku na internetu a politici se fotí se samopalem. Co je to válka? Co si představíme, když slyšíme o jejích obětech?

21.6.2017 v 19:04 | Karma článku: 10.58 | Přečteno: 161 | Diskuse

Štěpán Nadrchal

Jak navázat na tunel Blanka?

Praha řeší, co s tunelem, jehož hlavním efektem je, že se v jeho okolí dopravní situace zásadně zhoršila. Možností by byla řada, chybí ale politická odvaha a myšlení za hranicemi krajnic.

20.6.2017 v 20:00 | Karma článku: 7.45 | Přečteno: 464 | Diskuse

Vít Janša

Zakažme cyklisty, koloběžky, maminky, důchodce. Zakažme už konečně vše!

Nejsem z Prahy. Nemám ani kolo. Nemám tedy důvod vyjadřovat se k pohybu cyklistů v Praze. Ale já dnes viděl Události v sedm, na ČT 1 a tam tvrdili, že Praha 1 chce zakázat pohyb cyklistů v centru Prahy.

16.6.2017 v 22:45 | Karma článku: 42.22 | Přečteno: 6229 | Diskuse

Šárka Kloučková

Opravdu bude na hypotéku nutný plat 75 tisíc?

Není to tak dlouho, co jsem se novinářům svěřila s poznatkem ze své praxe, že rekordně nízké úrokové sazby mají i jeden dříve nemyslitelný dopad: na hypotéky dosáhli i učitelé a prodavačky. Ta doba zřejmě končí.

9.6.2017 v 10:17 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 5231 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 33.25 Průměrná čtenost 3578

Táta 5 dcer, podnikatel, pražský zastupitel a předseda pražské ODS.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.