Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič není sprosté slovo

8. 12. 2016 10:33:54
Stejně jako není sprosté slovo „Pražák“. Jsem Pražák a řidič současně a nechci na tom nic měnit. Obě slova patří k mému životu, k životu mojí ženy, mojí rodiny.

Bez Prahy si neumím představit svůj život, stejně jako si ho neumím představit bez auta. Mám s ním spojenu řadu vzpomínek. Jízdy do porodnice při narození mých dětí, víkendové cyklovýlety, cesty na dovolenou. Tam všude jsem jel autem. Poslední dobou mám ale pocit, že pro pár lidí je špatně, že ráno rozvážím svoje děti do školy autem. Že řídím ve městě, kde bydlím.

Jako obyvatel Prahy chodím se svými dětmi do parků, jezdím s nimi do kina, za babičkou, na nákupy. Někdy autem, někdy metrem. Podle chuti, nálady a možností. Vadí mi však současný trend, který z řízení dělá něco nenormálního. Jsem Pražák, řidič a mám rád svobodu. Chci po svém městě jezdit a mít možnost svobodně a bez komplikací navštěvovat místa, která mám rád, rodinu, přátele a známé. Samozřejmě respektuji, že některá místa musí požívat vyšší stupeň ochrany a všichni do nich přijet nemůžeme. Proto třba nemám problém se zrušením parkoviště na Malostranském náměstí.

V rámci svobody, která je pro mě jednou z hlavním životních hodnot, respektuji druhé a jejich názory. I ty, kteří auta odmítají a vnímají je jako „zlo“.

Já respektuji druhé a chci být i jimi respektován.

Proto zásadně odmítám současný trend házení klacků pod nohy, pardon pod kola, všem, kteří chtějí normálně žít. Nikomu nevnucuji, že musí jezdit autem, tak prosím, ať nenutí nikdo mě, že já s ním jezdit nemohu.

Nikdo to tak neřekl? Máte pravdu. Nikdo to tak neříká, ale věty o potřebě „donutit lidi jezdit MHD nebo alternativní dopravou“ se objevují často.

A popravdě, kdyby někdo natvrdo řekl, že zakáže jezdit autem, asi by tvrdě narazil. A tak se vše děje salámovou metodou. Tady se svedou dva pruhy v jeden, tady se vyrobí další zbytečný semafor, tady se udělá na silnici nový cyklopruh, který nikdo nikdy nevyužije, tady se bude jezdit v celé městské části jenom třicítkou.

Jednoho starostu napadne, že by bylo skvělé zavřít výjezd z tunelu Blanka. A když to nepomáhá a my stále jezdíme, rozseká se Praha na mnoho částí a v každé může parkovat jen ten, kdo v ní bydlí. A aby v tom byl větší zmatek, v každé části se parkuje/neparkuje podle trochu jiných pravidel.

A tak jezdím dál se stále většími komplikacemi a jsem u toho hodně naštvaný. To je přesně ta cesta, která vám možná umožní zaparkovat před svým domem, ale raději nic víc. Budete mít z auta drahý „květináč“ ve své ulici, do kterého v pátek po práci skočíte a rychle pryč do vnitřního exilu, ideálně “na chatičku” jako za komunistů. Na nic jiného už auto nebude.

A to přes to, že auta jsou dnes každým rokem méně hlučná, méně znečišťující a více ekologická. Elektromobily začínají být cenově dostupné a tím pádem padá jeden z hlavních argumentů proti autodopravě.

Když jsem se ozval, že jezdit a logicky i parkovat ve svém městě by měla naprostá většina Pražanů zadarmo, aktivisté se do mě pustili, jako když kopnete do vosího hnízda. To najednou bylo žihadel. Častým argumentem bylo to, že se svým vozem zabírám veřejný prostor, že bych za to měl platit. A já se ptám „proč?“.

Řidiči dnes platí skoro 13 korun z každého litru benzínu na spotřební dani. Pokud automobil využívají k podnikání, tak platí i silniční daň. Musí platit povinné ručení a jednou za dva roky STK. Pokud si náhodou koupíte starší auto, tak ještě zaplatíte ekologickou daň.

Veřejný prostor je všech obyvatel města, kteří v něm bydlí. A bydlet znamená normálně žít, alespoň tak to chápu já. V zákoně o obcích č. 128/2000 Sb., se například veřejné prostranství definuje jako všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání.

Pokud je veřejný prostor takto definován, chci jej užívat tak, jak je v místě a čase běžné a normální. A odmítám tezi, že by se za takové běžné užívání mělo platit.

Neplatí se za ani za užívání parků, dětských hřišť, cyklostezek. Respektive to platíme my všichni ze svých daní. A je to tak v pořádku.

A pokud se shodneme, že jsou místa, kde se platit má, jako například širší centrum města, tak má být platba přiměřená a pro všechny stejná. Živnostník nemá platit víc než jakýkoliv jiný občan.

Jinými slovy, chci jen normálně a svobodně žít. Je to tak hodně?

Autor: Filip Humplík | čtvrtek 8.12.2016 10:33 | karma článku: 31.09 | přečteno: 1479x

Další články blogera

Filip Humplík

21. srpen 1968 - Pamatuju si? Je to jako dnes.

Narodil jsem se v roce 1972, takže jsem srpnovou okupaci a ruské tanky nezažil. Ale prožil jsem pod vládou komunistů docela dost let. A pamatuju si.

21.8.2017 v 10:29 | Karma článku: 38.56 | Přečteno: 3575 | Diskuse

Filip Humplík

Za šest kytek pět let?

Novojičínská policie vydala pár dny tiskovou zprávu, kde oznamuje, že zahájila úkony trestního řízení ve věci 23 letého muže, který ve svém pronajatém bytě v Novém Jíčíně za oknem pěstoval 6 rostlin marihuanny.

14.8.2017 v 8:58 | Karma článku: 43.37 | Přečteno: 6334 | Diskuse

Filip Humplík

Policie: Pomáhat a chránit nebo buzerovat a kasírovat?

Dopis šéfa městských strážníků na Praze 1 Miroslava Stejskala se stal hitem internetu. Vytýká v něm svým podřízeným, že na pokutách vybrali málo peněz. A že je potřeba přidat, jinak prý nebudou odměny.

7.8.2017 v 13:43 | Karma článku: 38.56 | Přečteno: 2224 | Diskuse

Filip Humplík

Imigrace: potřebujeme dobré síto.

Německá média v informování o migrační krizi na podzim 2015 totálně selhala. To si nemyslím jen já – k tomuto závěru došla velmi podrobná analýza odborníků z Hamburské mediální školy a z univerzity v Lipsku.

28.7.2017 v 14:19 | Karma článku: 36.81 | Přečteno: 1857 | Diskuse

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Jan Bartoň

Praha 1 chce „Zlaté vejce“

Na konci Revoluční ulice u vltavského břehu by měla vyrůst „atraktivní“ budova – galerie. Mohla by tam být i Muchova Slovanská epopej.

16.8.2017 v 14:21 | Karma článku: 20.64 | Přečteno: 470 | Diskuse

Pavel Ďuran

15 let po povodni

Česká televize v rámci Studia 6 odvysílala dnes dopoledne, t. j. 14. 8. 2017, vzpomínku na pětisetletou povodeň, která postihla Prahu v létě 2002.

14.8.2017 v 11:15 | Karma článku: 9.99 | Přečteno: 167 | Diskuse

Jana Plamínková

Auta bez filtru v Praze nechceme

Během letošní zimy jsme v Praze zaznamenali hned několik smogových epizod. Podle nového zákona o ovzduší se totiž nyní smogové situace vyhlašují daleko rychleji.

12.8.2017 v 23:35 | Karma článku: 11.15 | Přečteno: 381 | Diskuse

Ivan Rössler

Jeli jste někdy třicítkou? Jaké to je?

Vážená paní primátorko Mgr. Adriana Krnáčová, MBA, dovolte mi, abych Vám osobně pogratuloval k nové metodě, jak získat od lidí nedobrovolný příspěvek do Vaší magistrátní pokladny.

9.8.2017 v 11:06 | Karma článku: 37.66 | Přečteno: 2221 | Diskuse

Šárka Rosová Váňová

Jak se ne/stát Maminkou roku 2017

A je to zase tady. Občas mě posedne myšlenka, že stárnu. Míváte to taky? A pak zpravidla přijde moment, kdy musím nutně světu a potažmo i sobě neprodleně dokázat, že ještě pořád za něco stojím.

8.8.2017 v 19:46 | Karma článku: 13.61 | Přečteno: 644 | Diskuse
Počet článků 73 Celková karma 39.57 Průměrná čtenost 3568

Táta 5 dcer, podnikatel, pražský zastupitel a předseda pražské ODS.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.