Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber a taxi: stejná pravidla musí platit pro všechny

21. 03. 2017 10:38:03
Když v roce 2009 vznikala v San Francisku společnost Uber, asi málokdo čekal, že tenhle start-up se stane nadnárodní gigakorporací s hodnotou mnoha miliard dolarů.

A že jeho podnikání budou řešit vedení největších evropských měst. Stalo se tak a s několikaletým zpožděním se to týká i Prahy.

Nejprve telegraficky vysvětlím, o co se vlastně jedná. Uber propojuje zákazníky a řidiče. Chcete se dostat z místa A do místa B, což zadáte do mobilní aplikace a řidiči se stejnou aplikací v okolí vás v aplikaci vidí a sveze vás. Za to samozřejmě zaplatíte předem stanovenou sazbu za kilometr a sazbu za minutu jízdy. Uber ale v mnoha případech není levnější než klasické taxi. Nicméně vám nehrozí, že vás natáhne jako nepoctivý taxikář chcený na ulici (cena se vypočítává dle GPS a řidič ji nemůže nijak ovlivnit). Uber navíc často seženete rychleji než klasické taxi přes dispečink. Na druhou stranu nejsou řidiči Uberu pojištění, nemají koncesi na provoz taxislužby a nemusí splňovat další náležitosti, které jsou pro klasické taxíky povinné. To taxislužby vnímají jako nekalou konkurenci a mají pravdu.

Ve vztahu k Uberu inspiraci na západě nehledejme.

Problém ale je, že tady na jednom trhu (člověk se chce přesunout z místa A do místa B) soutěží silně regulované odvětví taxislužeb s Uberem, který se nachází v právním vakuu a různými právními kličkami se snaží stát přesvědčit, že vlastně taxislužba není, že pouze zprostředkovává spolujízdu. Bylo by strašně jednoduché říct „Nechme Uber tak jak je, trh si nějak poradí.“ To ale prostě a jednoduše není pravda.

Nabízí se dva směry řešení tohoto problému – ten dobrý a ten špatný. Špatným směrem se vydala třeba radnice v Paříži a Berlíně. Prostě Uber zakázali. Taxikáři si můžou mnout ruce, že jim zmizela konkurence, ale všem obyvatelům těchto měst zbyly jen oči pro pláč, protože za přesun z místa A do místa B zaplatí víc. A k zákazu míří i pražský magistrát.

A pak je tu ta dobrá varianta řešení – snížit regulaci taxislužbám a nechat je s Uberem normálně soutěžit o zákazníky. Proč musí skládat všichni řidiči povinnou zkoušku z místopisu, když dnes má každý člověk smartphone s navigací? Proč existuje maximální cena za ujetý kilometr, která se navíc už 11 let nezvýšila? Co když chci provozovat „Lamborgini taxi“ a vozit lidi autem za několik milionů se spotřebou paliva jako menší elektrárna? To za 28 Kč/km nikdy nepůjde. Ale možná by takové taxi někdo chtěl. Proč si musí taxikáři narozdíl od řidičů Uberu povinně kupovat drahý taxametr, když v dnešní době lze ujetou vzdálenost měřit stejně přesně za pomoci GPS a Google maps?

Stát nemá bránit přirozenému pokroku.

Když Henry Ford začal masově vyrábět první dostupný automobil, zkrachovalo v následujících letech mnoho dostavníkových společností. Zkrátka je nahradila nová technologie, která byla lepší, pohodlnější a levnější. Tak to prostě na světě chodí a je naprosto kontraproduktivní, když stát brání přirozenému pokroku. Pokud by to ale bylo tak, že dostavníkové společnosti by musely plnit desítky regulací, zatímco na Henryho Forda by se nevztahovaly, bylo by to špatně.

A nyní se vracíme k třetímu odstavci. Ono to řešení problému v zásadě skutečně jednoduché je. Narovnejme podnikatelské prostředí a až pak to nechme vyřešit trh. Odbourejme zbytečné regulace. Pro taxikáře, pro Uber i pro všechny ostatní. Tak to bude spravedlivé pro všechny aktéry a především nejvýhodnější pro zákazníky. A o to jde především.

Autor: Filip Humplík | úterý 21.3.2017 10:38 | karma článku: 21.34 | přečteno: 1331x

Další články blogera

Filip Humplík

21. srpen 1968 - Pamatuju si? Je to jako dnes.

Narodil jsem se v roce 1972, takže jsem srpnovou okupaci a ruské tanky nezažil. Ale prožil jsem pod vládou komunistů docela dost let. A pamatuju si.

21.8.2017 v 10:29 | Karma článku: 38.56 | Přečteno: 3575 | Diskuse

Filip Humplík

Za šest kytek pět let?

Novojičínská policie vydala pár dny tiskovou zprávu, kde oznamuje, že zahájila úkony trestního řízení ve věci 23 letého muže, který ve svém pronajatém bytě v Novém Jíčíně za oknem pěstoval 6 rostlin marihuanny.

14.8.2017 v 8:58 | Karma článku: 43.37 | Přečteno: 6334 | Diskuse

Filip Humplík

Policie: Pomáhat a chránit nebo buzerovat a kasírovat?

Dopis šéfa městských strážníků na Praze 1 Miroslava Stejskala se stal hitem internetu. Vytýká v něm svým podřízeným, že na pokutách vybrali málo peněz. A že je potřeba přidat, jinak prý nebudou odměny.

7.8.2017 v 13:43 | Karma článku: 38.56 | Přečteno: 2224 | Diskuse

Filip Humplík

Imigrace: potřebujeme dobré síto.

Německá média v informování o migrační krizi na podzim 2015 totálně selhala. To si nemyslím jen já – k tomuto závěru došla velmi podrobná analýza odborníků z Hamburské mediální školy a z univerzity v Lipsku.

28.7.2017 v 14:19 | Karma článku: 36.81 | Přečteno: 1857 | Diskuse

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Jan Bartoň

Praha 1 chce „Zlaté vejce“

Na konci Revoluční ulice u vltavského břehu by měla vyrůst „atraktivní“ budova – galerie. Mohla by tam být i Muchova Slovanská epopej.

16.8.2017 v 14:21 | Karma článku: 20.64 | Přečteno: 470 | Diskuse

Pavel Ďuran

15 let po povodni

Česká televize v rámci Studia 6 odvysílala dnes dopoledne, t. j. 14. 8. 2017, vzpomínku na pětisetletou povodeň, která postihla Prahu v létě 2002.

14.8.2017 v 11:15 | Karma článku: 9.99 | Přečteno: 167 | Diskuse

Jana Plamínková

Auta bez filtru v Praze nechceme

Během letošní zimy jsme v Praze zaznamenali hned několik smogových epizod. Podle nového zákona o ovzduší se totiž nyní smogové situace vyhlašují daleko rychleji.

12.8.2017 v 23:35 | Karma článku: 11.15 | Přečteno: 381 | Diskuse

Ivan Rössler

Jeli jste někdy třicítkou? Jaké to je?

Vážená paní primátorko Mgr. Adriana Krnáčová, MBA, dovolte mi, abych Vám osobně pogratuloval k nové metodě, jak získat od lidí nedobrovolný příspěvek do Vaší magistrátní pokladny.

9.8.2017 v 11:06 | Karma článku: 37.66 | Přečteno: 2221 | Diskuse

Šárka Rosová Váňová

Jak se ne/stát Maminkou roku 2017

A je to zase tady. Občas mě posedne myšlenka, že stárnu. Míváte to taky? A pak zpravidla přijde moment, kdy musím nutně světu a potažmo i sobě neprodleně dokázat, že ještě pořád za něco stojím.

8.8.2017 v 19:46 | Karma článku: 13.61 | Přečteno: 644 | Diskuse
Počet článků 73 Celková karma 39.57 Průměrná čtenost 3568

Táta 5 dcer, podnikatel, pražský zastupitel a předseda pražské ODS.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.