Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber a taxi: stejná pravidla musí platit pro všechny

21. 03. 2017 10:38:03
Když v roce 2009 vznikala v San Francisku společnost Uber, asi málokdo čekal, že tenhle start-up se stane nadnárodní gigakorporací s hodnotou mnoha miliard dolarů.

A že jeho podnikání budou řešit vedení největších evropských měst. Stalo se tak a s několikaletým zpožděním se to týká i Prahy.

Nejprve telegraficky vysvětlím, o co se vlastně jedná. Uber propojuje zákazníky a řidiče. Chcete se dostat z místa A do místa B, což zadáte do mobilní aplikace a řidiči se stejnou aplikací v okolí vás v aplikaci vidí a sveze vás. Za to samozřejmě zaplatíte předem stanovenou sazbu za kilometr a sazbu za minutu jízdy. Uber ale v mnoha případech není levnější než klasické taxi. Nicméně vám nehrozí, že vás natáhne jako nepoctivý taxikář chcený na ulici (cena se vypočítává dle GPS a řidič ji nemůže nijak ovlivnit). Uber navíc často seženete rychleji než klasické taxi přes dispečink. Na druhou stranu nejsou řidiči Uberu pojištění, nemají koncesi na provoz taxislužby a nemusí splňovat další náležitosti, které jsou pro klasické taxíky povinné. To taxislužby vnímají jako nekalou konkurenci a mají pravdu.

Ve vztahu k Uberu inspiraci na západě nehledejme.

Problém ale je, že tady na jednom trhu (člověk se chce přesunout z místa A do místa B) soutěží silně regulované odvětví taxislužeb s Uberem, který se nachází v právním vakuu a různými právními kličkami se snaží stát přesvědčit, že vlastně taxislužba není, že pouze zprostředkovává spolujízdu. Bylo by strašně jednoduché říct „Nechme Uber tak jak je, trh si nějak poradí.“ To ale prostě a jednoduše není pravda.

Nabízí se dva směry řešení tohoto problému – ten dobrý a ten špatný. Špatným směrem se vydala třeba radnice v Paříži a Berlíně. Prostě Uber zakázali. Taxikáři si můžou mnout ruce, že jim zmizela konkurence, ale všem obyvatelům těchto měst zbyly jen oči pro pláč, protože za přesun z místa A do místa B zaplatí víc. A k zákazu míří i pražský magistrát.

A pak je tu ta dobrá varianta řešení – snížit regulaci taxislužbám a nechat je s Uberem normálně soutěžit o zákazníky. Proč musí skládat všichni řidiči povinnou zkoušku z místopisu, když dnes má každý člověk smartphone s navigací? Proč existuje maximální cena za ujetý kilometr, která se navíc už 11 let nezvýšila? Co když chci provozovat „Lamborgini taxi“ a vozit lidi autem za několik milionů se spotřebou paliva jako menší elektrárna? To za 28 Kč/km nikdy nepůjde. Ale možná by takové taxi někdo chtěl. Proč si musí taxikáři narozdíl od řidičů Uberu povinně kupovat drahý taxametr, když v dnešní době lze ujetou vzdálenost měřit stejně přesně za pomoci GPS a Google maps?

Stát nemá bránit přirozenému pokroku.

Když Henry Ford začal masově vyrábět první dostupný automobil, zkrachovalo v následujících letech mnoho dostavníkových společností. Zkrátka je nahradila nová technologie, která byla lepší, pohodlnější a levnější. Tak to prostě na světě chodí a je naprosto kontraproduktivní, když stát brání přirozenému pokroku. Pokud by to ale bylo tak, že dostavníkové společnosti by musely plnit desítky regulací, zatímco na Henryho Forda by se nevztahovaly, bylo by to špatně.

A nyní se vracíme k třetímu odstavci. Ono to řešení problému v zásadě skutečně jednoduché je. Narovnejme podnikatelské prostředí a až pak to nechme vyřešit trh. Odbourejme zbytečné regulace. Pro taxikáře, pro Uber i pro všechny ostatní. Tak to bude spravedlivé pro všechny aktéry a především nejvýhodnější pro zákazníky. A o to jde především.

Autor: Filip Humplík | úterý 21.3.2017 10:38 | karma článku: 21.34 | přečteno: 1321x

Další články blogera

Filip Humplík

Živnostníci z kaváren do polí a továren!

Po únoru 1948 chtěli komunisté zničit malé podnikatele, nezávislé řemeslníky, majitele obchodů, zemědělce... Prostě každého, kdo se o sebe ekonomicky staral sám a nebyl závislý na státu.

16.6.2017 v 11:54 | Karma článku: 43.27 | Přečteno: 3468 | Diskuse

Filip Humplík

Evropu vedou bezdětní politici. Příznak nebo důsledek současného stavu?

O víkendu jsme byli s rodinou na oslavě dětských narozenin. Krásná akce, počasí přálo, deset dětí, z toho 4 z naší rodiny. Gril, dort, slunce, balónky, prostě pohoda. Zdánlivě žádný mráček na obzoru.

12.6.2017 v 10:49 | Karma článku: 46.72 | Přečteno: 10530 | Diskuse

Filip Humplík

Agrosocialismus v Praze. Já ho nechci. A vy?

Zdá se, že pod palbou kritiky se agrosocialističtí vládci Prahy z ANO, ČSSD a Zelených rozhodli vytěžit z veřejných rozpočtů maximum.

5.6.2017 v 11:00 | Karma článku: 22.02 | Přečteno: 822 | Diskuse

Filip Humplík

Radar v Brdech: prošvihnutá šance na bezpečnostní záruky

Domácí odpůrci amerického protiraketového štítu umetli cestičku Zemanovi s Putinem. Už je čas začít se učit střílet?

29.5.2017 v 10:56 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 1525 | Diskuse

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Jana Duchková

Perličky z jednání zastupitelstva Prahy 2 dne 19. 6. 2019… tentokrát z doslechu

Na programu bylo 22 bodů a dala se očekávat i nějaká ta lahůdka, protože my všichni zastupitelé jsme byli pár dní předem celkem úctyhodnou institucí obesláni další výhružkou před trestním oznámením – tentokrát pro změnu za zcizení

21.6.2017 v 21:41 | Karma článku: 14.47 | Přečteno: 678 | Diskuse

Marie Koubková

Lidice – proč si připomínat ?

Jsme zahlceni zprávami o válce a teroristických útocích, přitom si naše děti hrají na válku na internetu a politici se fotí se samopalem. Co je to válka? Co si představíme, když slyšíme o jejích obětech?

21.6.2017 v 19:04 | Karma článku: 10.58 | Přečteno: 161 | Diskuse

Štěpán Nadrchal

Jak navázat na tunel Blanka?

Praha řeší, co s tunelem, jehož hlavním efektem je, že se v jeho okolí dopravní situace zásadně zhoršila. Možností by byla řada, chybí ale politická odvaha a myšlení za hranicemi krajnic.

20.6.2017 v 20:00 | Karma článku: 7.45 | Přečteno: 464 | Diskuse

Vít Janša

Zakažme cyklisty, koloběžky, maminky, důchodce. Zakažme už konečně vše!

Nejsem z Prahy. Nemám ani kolo. Nemám tedy důvod vyjadřovat se k pohybu cyklistů v Praze. Ale já dnes viděl Události v sedm, na ČT 1 a tam tvrdili, že Praha 1 chce zakázat pohyb cyklistů v centru Prahy.

16.6.2017 v 22:45 | Karma článku: 42.22 | Přečteno: 6229 | Diskuse

Šárka Kloučková

Opravdu bude na hypotéku nutný plat 75 tisíc?

Není to tak dlouho, co jsem se novinářům svěřila s poznatkem ze své praxe, že rekordně nízké úrokové sazby mají i jeden dříve nemyslitelný dopad: na hypotéky dosáhli i učitelé a prodavačky. Ta doba zřejmě končí.

9.6.2017 v 10:17 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 5231 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 33.25 Průměrná čtenost 3578

Táta 5 dcer, podnikatel, pražský zastupitel a předseda pražské ODS.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.