Veřejný prostor pro cyklisty za 162.000.000.000 korun?

10. 06. 2014 11:15:13
Nátlaková cyklistická skupina AutoMat vymyslela, jak z Prahy vystrnadit další auta. Do roku 2025 by prý jejich počet mohl klesnout až o 8 %. Stačilo by udajně jen lépe promyslet veřejnou dopravu, dostavět trasu metra D a protáhnout do centra železnici. A samozřejmě taky dostavět další cyklostezky, to hlavně.

Sám hodně jezdím na kole, a to i po Praze. Naše firma sídlí v centru Prahy. Pro cyklisty jsme zřídili “kolárnu” i sprchy. A přestože je u nás věkový průměr kolem třiceti, pravidelně jezdí na kole do práce jen jeden člověk z celé stovky zaměstnanců. A právě proto si uvědomuji, jak je ten dopravní prostředek velmi výběrový. Cyklistika je fajn o víkendu pro rekreaci těla a duše. Když v sobotu skočíte na kolo, "vyjezdíte" ze sebe všechny týdenní stresy a večer báječně usnete. Nicméně Praha je díky svému reliefu pro masové použití kol nevhodná. Ke každodennímu posunování po městě se kolo hodí pro mladé dynamické lidi s lehce alternativním přístupem k životu a s nekonvenčním zaměstnáním. Ráno vám rozproudí krev, ale v práci pak musíte mít k dispozici sprchu a čisté oblečení. Lidský pot je totiž prostě cítit. Umíte si představit, jak v dnešním vedru na kole supí úředník v saku nebo řemeslník s brašnou nástrojů? A umíte si na něm představit matku, vezoucí v prosincovém dešti děti do školky nebo důchodce na cestě k lékaři?

Navíc není pravdou, že Pražáci preferují auta. Praha je dokonce v porovnání s ostatními městy evropským unikátem. Poměr automobilové a veřejné hromadné dopravy je 51 : 49, což je vysoké číslo. Ve většině evropských měst hromadnou dopravu využívá jen 35 % populace.

Městské cyklostezky jsou přitom často až absurdně předražené. Tříkilometrová trasa podél Rokytky ve Vysočanech stála 140 milionů – 47 milionů za kilometr. A pouhých dvě stě metrů cyklostezky na rozhraní Sedlce a Podbaby přišlo na 18 milionů korun – 90 milionů za kilometr. Praha tedy cyklisty dotuje tak štědře, jako žádnou jinou zájmovou skupinu. Nezávidím, jen konstatuji. Pro cyklisty je v Praze určitě třeba něco udělat, ale ne za tyhle peníze.

V návrhu AutoMatu nechybí ani fráze "poskytnout veřejný prostor lidem". Co si pod tou smysluprázdnou formulací máme představit? Veřejný prostor přece patří lidem už dnes. Lidé po Praze chodí pěšky, jezdí tramvají a metrem, posunují se na kolech, přemísťují se auty. Jak to komu vyhovuje, v tom přece spočívá svoboda. Nebo snad motoristé nejsou lidé a veřejný prostor jim nepatří? Lidé jsou jen cyklisté?

Nejděsivější je ale cena. Takzvaná "Vize 25" by podle představ AutoMatu měla stát 162 miliard korun. Zapsáno matematicky to vypadá takhle: 162.000.000.000. A primátor Hudeček se tím vážně zabývá. V době, kdy lidé na Spořilově nemohou dýchat kvůli jeho blokaci dokončení Blanky.

Autor: Filip Humplík | úterý 10.6.2014 11:15 | karma článku: 46.53 | přečteno: 22837x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6057 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3564

Táta 5 dcer, podnikatel, hrdý Pražák a pražský zastupitel za ODS.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...