Veřejný prostor pro cyklisty za 162.000.000.000 korun?

10. 06. 2014 11:15:13
Nátlaková cyklistická skupina AutoMat vymyslela, jak z Prahy vystrnadit další auta. Do roku 2025 by prý jejich počet mohl klesnout až o 8 %. Stačilo by udajně jen lépe promyslet veřejnou dopravu, dostavět trasu metra D a protáhnout do centra železnici. A samozřejmě taky dostavět další cyklostezky, to hlavně.

Sám hodně jezdím na kole, a to i po Praze. Naše firma sídlí v centru Prahy. Pro cyklisty jsme zřídili “kolárnu” i sprchy. A přestože je u nás věkový průměr kolem třiceti, pravidelně jezdí na kole do práce jen jeden člověk z celé stovky zaměstnanců. A právě proto si uvědomuji, jak je ten dopravní prostředek velmi výběrový. Cyklistika je fajn o víkendu pro rekreaci těla a duše. Když v sobotu skočíte na kolo, "vyjezdíte" ze sebe všechny týdenní stresy a večer báječně usnete. Nicméně Praha je díky svému reliefu pro masové použití kol nevhodná. Ke každodennímu posunování po městě se kolo hodí pro mladé dynamické lidi s lehce alternativním přístupem k životu a s nekonvenčním zaměstnáním. Ráno vám rozproudí krev, ale v práci pak musíte mít k dispozici sprchu a čisté oblečení. Lidský pot je totiž prostě cítit. Umíte si představit, jak v dnešním vedru na kole supí úředník v saku nebo řemeslník s brašnou nástrojů? A umíte si na něm představit matku, vezoucí v prosincovém dešti děti do školky nebo důchodce na cestě k lékaři?

Navíc není pravdou, že Pražáci preferují auta. Praha je dokonce v porovnání s ostatními městy evropským unikátem. Poměr automobilové a veřejné hromadné dopravy je 51 : 49, což je vysoké číslo. Ve většině evropských měst hromadnou dopravu využívá jen 35 % populace.

Městské cyklostezky jsou přitom často až absurdně předražené. Tříkilometrová trasa podél Rokytky ve Vysočanech stála 140 milionů – 47 milionů za kilometr. A pouhých dvě stě metrů cyklostezky na rozhraní Sedlce a Podbaby přišlo na 18 milionů korun – 90 milionů za kilometr. Praha tedy cyklisty dotuje tak štědře, jako žádnou jinou zájmovou skupinu. Nezávidím, jen konstatuji. Pro cyklisty je v Praze určitě třeba něco udělat, ale ne za tyhle peníze.

V návrhu AutoMatu nechybí ani fráze "poskytnout veřejný prostor lidem". Co si pod tou smysluprázdnou formulací máme představit? Veřejný prostor přece patří lidem už dnes. Lidé po Praze chodí pěšky, jezdí tramvají a metrem, posunují se na kolech, přemísťují se auty. Jak to komu vyhovuje, v tom přece spočívá svoboda. Nebo snad motoristé nejsou lidé a veřejný prostor jim nepatří? Lidé jsou jen cyklisté?

Nejděsivější je ale cena. Takzvaná "Vize 25" by podle představ AutoMatu měla stát 162 miliard korun. Zapsáno matematicky to vypadá takhle: 162.000.000.000. A primátor Hudeček se tím vážně zabývá. V době, kdy lidé na Spořilově nemohou dýchat kvůli jeho blokaci dokončení Blanky.

Autor: Filip Humplík | úterý 10.6.2014 11:15 | karma článku: 46.52 | přečteno: 22819x

Další články blogera

Filip Humplík

Dneska jsi sice žena a chodíš v sukni, ale já tě znám jako Karla

Legrace končí, doslova. Genderová aktivistka Tereza Zvolská napadla seriál Most! za “necitlivý přístup ke společensky znevýhodněným menšinám”. Tvůrci seriálu by prý mohli být “vtipní i bez urážek” Romů a transgender osob.

15.2.2019 v 7:49 | Karma článku: 43.37 | Přečteno: 3037 | Diskuse

Filip Humplík

Noční starosta v Praze je nesmyslný “výstřel do tmy”

Pražští radní zvolili takzvaného nočního starostu. Jan Štern, dosavadní asistent Hany Třeštíkové (Praha sobě) bude dohlížet na pořádek a klid v nočních ulicích.

25.1.2019 v 17:08 | Karma článku: 27.71 | Přečteno: 659 | Diskuse

Filip Humplík

Mnichovská dohoda 2019? Mesiáš můžeš být i ty.

Spasitelů a mesiášů se nám vyrojilo v posledních dnech mraky. Třeba Babišova ministryně Maláčová se nám na Facebooku svěřuje, že „má na starosti nezanedbatelných 10 milionů lidí“.

23.1.2019 v 7:45 | Karma článku: 26.89 | Přečteno: 725 | Diskuse

Filip Humplík

Klinika: zahradní grilovačkou ke komunismu

Sledujete zásah exekutora proti “autonomnímu sociálnímu centru Klinika” na pražském Žižkově? Já taky, ale v duchu si nevěřícně a naštvaně říkám: “Proč to sakra trvalo tak dlouho?“

12.1.2019 v 10:00 | Karma článku: 43.11 | Přečteno: 2703 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Proč není 100% obnovitelné energie aktivistickou chimérou?

V prostředí přetrvávající velké české podpory jaderné energii poukazuji na to, že je drahá, dotovaná netransparentním způsobem, její výstavba se stále prodlužuje a jedinou schůdnou cestou je především větrná a sluneční energetika.

16.2.2019 v 17:39 | Karma článku: 8.72 | Přečteno: 603 | Diskuse

Alexandra Dítětová

Cizinec není našinec, ale ekofanatik to stejně nepochopí

Španělsko zavře všechny jaderné elektrárny. Od roku 2050 chce vyrábět elektřinu jen z obnovitelných zdrojů. Tleskám, ale je mi jasné, že ekofanatici začnou křičet, že to máme u nás dělat stejně. I když je to nesmysl.

14.2.2019 v 10:59 | Karma článku: 39.51 | Přečteno: 1975 | Diskuse

Renata Šindelářová

Obdivuhodný ptačí svět

Víte, jak jsou ptáci inteligentní? Že mají sociální vazby, používají jednoduché nástroje, dokážou vyřešit hlavolam či hrát pexeso? Víte, že mnoho druhů ptáků v posledních letech vymírá?

9.2.2019 v 15:25 | Karma článku: 14.06 | Přečteno: 278 | Diskuse

Milan Smrž

Janusova tvář německé energetiky

Mnoho občanů proklíná obnovitelné zdroje, které, ač produkují mnohem čistší energii než fosilní paliva, jsou dotovány. Jak to vypadá s podporou fosilních zdrojů, které emitují oxid uhličitý, oxidy dusíku a prachové částice?

8.2.2019 v 20:07 | Karma článku: 18.77 | Přečteno: 2465 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Novináře zaskočilo, že je v zimě zima

Pořádná zima globální oteplování nevyvrací, ale ani nepotvrzuje. A rozhodně není dokladem narůstající „extremity“ počasí. Rozmary počasí nevybočují z toho, co známe z historie.

5.2.2019 v 10:29 | Karma článku: 36.21 | Přečteno: 1287 | Diskuse
Počet článků 91 Celková karma 35.27 Průměrná čtenost 3610

Táta 5 dcer, podnikatel, hrdý Pražák a pražský zastupitel za ODS.

Najdete na iDNES.cz