Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský okruh? Šlo by to i bez dotací z EU.

4. 04. 2017 9:02:10
Víte, co mají společného Běchovice a dálnice D1? Nic. Chybí mezi nimi totiž dálniční spojení. A vypadá to, že se současnou vládou to tak bude i mnoho let v budoucnu.

Tím dálničním spojením by mohla být součást Pražského okruhu označovaná jako stavba 511. Měří asi 12,5 km a v případě její existence by ji využívalo každý den přes 80 000 automobilů, autobusů a kamionů.

Nejde ale jen o auta, která by po této části Pražského okruhu mohly jezdit. Jde i o obyvatele okolních částí Prahy. Stavba 511 by přinesla výrazné zlepšení podmínek více než 200 tisíc lidí od části Jižního Města přes Spořilov, Zahradní Město, Hostivař, Dolní Počernice až po drtivou většinu jihovýchodní oblasti Prahy i přilehající části středních Čech.

Na tom, že Pražský okruh je naprosto zásadní stavba pro Prahu i celou Českou republiku, panuje všeobecná shoda. I přes to se ale minulý rok odložila. Důvodů je celá řada, vinu na sebe hází jeden státní úřad na druhý, vznikají pracovní skupiny, premiér slibuje termíny otevření a tak dále a tak dále.

Základní myšlenka všech zúčastněných spočívá v tom, že Česká republika musí splnit jasně dané podmínky, aby mohla získat na stavbu peníze z EU.

Což o to, za normálních podmínek by to byl logický požadavek a evropské dotace do infrastruktury patří k tomu lepšímu, co z EU přichází. Problém ale je, že situace se stavbou 511 rozhodně standardní není a pro občany ČR je lepší začít stavět hned a „za vlastní“, než stavbu o několik let zpozdit s vidinou potenciálního příspěvku z EU.

Náklady na stavbu jsou odhadovány na 15 miliard korun. Na první pohled to vypadá hodně, ale pokud je rozložíte do 4 let, což je přibližná doba stavby, dostáváme se na již mnohem smysluplnější částku a to jsou přibližně 4 miliardy ročně.

Pořád se vám to zdá hodně? Tak to ani nechtějte vědět, kolik vláda za dobu svého působení od roku 2014 nabrala státních zaměstnanců.

Když srovnáme letošní čísla s rokem 2014, bylo to bezmála 30 000 lidí, kteří všechny daňové poplatníky stojí o 25 miliard ročně navíc. Máte pocit, že vám těch 30 000 státních zaměstnanců zlepšilo nějak výrazně život? Neřekl bych.

Zato dostavba Pražského okruhu objektivně zlepší život mnoha tisícům lidí a firem a děti na Spořilově přestanou dýchat zplodiny z kamionů, které dnes musí jezdit po vnitřním okruhu.

Je to zkrátka o prioritách. Akceschopná vláda hájící zájmy občanů by 4 miliardy ročně na dostavbu okruhu našla. Ta současná nad tím ani neuvažuje. To není v zájmu Pražanů.

Autor: Filip Humplík | úterý 4.4.2017 9:02 | karma článku: 31.29 | přečteno: 1401x

Další články blogera

Filip Humplík

Hrdý Čech neznamená bomber a holou hlavu

Vlastenectví se údajně přežilo, stejně jako národní hrdost. Projevíte, že slova jako Česko nebo národ pro vás něco znamenají, a dostanete nálepku náckovství.

18.10.2017 v 10:15 | Karma článku: 22.99 | Přečteno: 622 | Diskuse

Filip Humplík

Bojkot Izraele v ČR: Skrytý antisemitismus Pirátů a Zelených?

Na Blízkém východě je jedna jediná stabilní liberální demokracie. Je to země, která je podobná Západu a vyznává naše hodnoty. Země, která je uprostřed kolotoče blízkovýchodního násilí a občanských válek ostrovem stability.

9.10.2017 v 12:14 | Karma článku: 38.47 | Přečteno: 2450 | Diskuse

Filip Humplík

Účtenkovka: kdo neudává, okrádá rodinu

V neděli odstartovala Účtenkovka, loterie organizovaná státem (respektive ministerstvem financí). K účasti potřebujete jen los, což je účtenka z jakékoli pokladny EET.

6.10.2017 v 9:04 | Karma článku: 40.57 | Přečteno: 3679 | Diskuse

Filip Humplík

Stát zničil život desítkám lidí. A říká jen: Sorry jako.

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) přistoupil k nečekanému kroku. On i jemu podřízená finanční správa několik měsíců opakovali, že berní úředníci v Česku nezneužívají své pravomoci. A najednou se omluvil.

20.9.2017 v 12:25 | Karma článku: 48.27 | Přečteno: 18014 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Adam Mikulášek

Těžba lithia je prý ztrátová. No tak investujme do fabrik na jeho zpracování!

Již léta se mluví o potřebě, aby se tu vyrábělo zboží s vysokou přidanou hodnotou. V případě lithia to znamená místo vývozu „syrového“ lithia tu vybudovat podniky na jeho zpracování, tj. především výroba baterií.

21.10.2017 v 10:37 | Karma článku: 18.49 | Přečteno: 357 | Diskuse

Luboš Smrčka

Regulovat máslo? Jen to ne!

Předvolební čas přináší podivuhodné nápady. Jedním z nich je cosi, co bychom mohli nazvat „diskusí“ o regulaci ceny másla. Rozumím, že se nikomu nechce platit 65 korun za čtvrt kila, ale cenová regulace by byla krok do pekla.

20.10.2017 v 9:23 | Karma článku: 20.94 | Přečteno: 1144 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Tunel z lithia?

Copak by to bylo za volby, kdy se pár dnů před nimi nerozhořela taková pěkná a typicky česká kauzička?

20.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.65 | Přečteno: 8404 | Diskuse

Aleš Szabó

Euro - ANO/NE ????

Kdyby tato otázka byla zodpovězena před volbami, tak by i volby mohly proběhnout bez špinění volebních soků a zesměšňování se politiků mezi sebou. Proč tato velmi důležitá otázka zajímá média jen okrajově?

19.10.2017 v 18:50 | Karma článku: 16.84 | Přečteno: 393 | Diskuse

Martin Laštovica

Udělování výjimek z EET je nefér vůči poctivým podnikatelům

„Sliby, chyby,“ říká se. A před volbami to platí dvojnásob. Nechme ale stranou to, že někteří politici pravděpodobně na svoje sliby zapomínají už ve chvíli, kdy se uzavřou volební místnosti.

19.10.2017 v 12:15 | Karma článku: 17.41 | Přečteno: 640 | Diskuse
Počet článků 80 Celková karma 39.53 Průměrná čtenost 3824

Táta 5 dcer, podnikatel, pražský zastupitel a předseda pražské ODS.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.