Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

21. srpen 1968 - Pamatuju si? Je to jako dnes.

Narodil jsem se v roce 1972, takže jsem srpnovou okupaci a ruské tanky nezažil. Ale prožil jsem pod vládou komunistů docela dost let. A pamatuju si.

Pamatuju si, jak nám učitelka při návštěvě Národního muzea tvrdila, že průstřely v průčelí udělali prchající Němci v roce 1945. 

I na to, jak mi dědeček vyprávěl, že tam v roce 1946 ještě nebyly. Ale ať to ve škole neříkám. A zvlášť ne před touhle soudružkou.

Pamatuju si na to, jak jsem nechápal, co je na Kunderově Žertu a Škvoreckého Zbabělcích špatného.

I na to, jak mi češtinář tyhle dvě knížky opatrně vytrhnul ze čtenářského deníku. “Chceš dál studovat, ne?”

Pamatuju si, jak Husák směšnou čechoslovačtinou vyprávěl, jak se máme každý rok lépe a lépe.

I na to, jak chutnaly kolínka s protlakem. Protože nic moc jiného v obchodě nebylo.

Pamatuju si, jak v komunistické televizi dávali western s Deanem Reedem a jak ho chválili za to, že utekl do Východní Evropy.

I na to, jak rušená Svobodná Evropa hlásila počty lidí, které komunisti zastřelili při pokusu o nelegální přechod hranice.

Pamatuju si, jak jsem listoval svázaným ročníkem Mladého světa z roku 1968 a ptal se své mámy, proč už tam nemůže psát.

I na to, jak mi vyprávěla, jak jí kvůli reportáži o Fučíkovi jeho vdova Gusta vyhrožovala tak dlouho, dokud si sama nemyslela, že už nemůže mít děti. A jak si první týdny těhotenství kvůli tomu myslela, že jsem žaludeční vřed.

Pamatuju si, jak jsem v srpnu 1989 šel ze zkoušky kapely domů do Žitné ulice a zastavil mě policajt, ať mu ukážu občanku.

I na to, jak mi dal facku, když jsem se ho zeptal: “Z jakého důvodu?”

Pamatuju si, jak jsem nerozuměl tomu, že se v roce 1948 komunistům povedl převrat.

I na to, že po přečtení posledních výroků pánů Babiše, Pelikána, Zaorálka nebo Zemana mám pocit, že je ta doba zase trochu blíž. I když je rok 2017.

1968

 

Autor: Filip Humplík | pondělí 21.8.2017 10:29 | karma článku: 38,98 | přečteno: 3954x
  • Další články autora

Filip Humplík

Převlíknu se na Mikuláše za čerta: Jsem ještě v pořádku?

Časopis Time zveřejnil osmnáct let starou fotku kanadského premiéra Justina Trudeaua. Pochází ze školního karnevalu s tématem arabských pohádek Tisíc a jedna noc, na kterém se tehdejší učitel Trudeau převlékl za Aladina.

23.9.2019 v 11:57 | Karma: 33,15 | Přečteno: 1448x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Filip Humplík

No Future nebo Soudný den? Budoucnost bude přesně taková, jakou si ji uděláme

Kdysi v pubertě jsem začal poslouchat punk. Tvrdou hudbu mám rád dodnes, ale punkové heslo No future! (Žádná budoucnost!) už mi nic neříká. Jak totiž člověk dospívá a bere rozum, dochází mu, že je to jen na něm.

15.3.2019 v 7:00 | Karma: 18,46 | Přečteno: 591x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Filip Humplík

Mávání vlajkou. Tibet a rodina.

Všimli jste si? Po celém Česku dnes vlají vlajky Tibetu. Na první pohled je to jen symbol solidarity s nezávislou himálajskou zemí, kam v říjnu 1950 vtrhla čínská okupační vojska.

8.3.2019 v 7:45 | Karma: 17,77 | Přečteno: 973x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Filip Humplík

Transgender sportovkyně: zůstane svět normální?

O pořádný rozruch se v minulých dnech postarala legendární česko– americká tenistka Martina Navrátilová. Jak možná víte, otevřeně se hlásí ke své lesbické orientaci.

1.3.2019 v 7:17 | Karma: 44,53 | Přečteno: 4795x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Filip Humplík

Češi by měli víc umírat, zlevnily by pohřby!

Nebo “Kokain je tak drahý, protože feťáci málo šňupou!” Nebo “Čím víc budeme jezdit autem, tím levnější bude benzín!”

21.2.2019 v 12:22 | Karma: 29,87 | Přečteno: 1163x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:14

Aktualizujeme Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

V plaveckém bazénu v Řepích utonul muž, nejspíš měl zdravotní problém

25. dubna 2024  16:09

Ve veřejném plaveckém bazénu v pražských Řepích ve čtvrtek utonul přibližně sedmdesátiletý muž....

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3564x
Táta 5 dcer, podnikatel, hrdý Pražák a pražský zastupitel za ODS.

Seznam rubrik