Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidl prokázal, že Češi uvažují rozumně. Hned dvakrát!

5. 09. 2017 15:26:13
Vzpomínáte na černocha z Lidlu? Nadnárodní řetězec letos v lednu v reklamní kampani na oblečení mezi jinými mužskými modely použil i Němce jménem Alpha Dia.

Ten sice žije v Hamburku, ale pochází ze Senegalu a řečeno politicky nekorektním jazykem je “černý jako bota”. Osobně tohle slovní spojení používám s lehkou nadsázkou právě proto, že na něm nevidím vůbec nic urážlivého. Každý jsme nějaký. Já jsem třeba zase “bílý jako tvaroh”. Barva pleti neříká nic nejen o mě, ale ani o panu Diovi. Vůbec o ni totiž nejde.

V části Čechů ale lednová kampaň Lidlu probudila rasismus. Nepřeceňujme komentáře pod články ani posty na sociální sítích. V kyberptostoru v lednu vypukla doslova bouře nenávistných hlasů, které by se daly shrnout výrokem: “Čechy jsou zemí bělochů a žádné černochy tu proto v reklamách nechceme!”

Hloupost tohoto způsobu uvažování nemá smysl komentovat, ale posloužila jako lakmusový papírek. Do primitivních rasistů se v diskusích pustila spousta lidí, kteří stejně jako ostatní hodnotí podle úplně jiných věcí, než je barva kůže.

K odmínutí předsudků vůči panu Diovi se navíc přidala i řada firem. A některé velmi vtipně. “Nejsme rasisti – prodáváme i černé kabely!”, zněl tehdy slogan prodejce elektroniky. “Černá prej frčí!”, hlásil výrobce sportovního oblečení. “Milujeme každou pleť”, dodávala kosmetická firma.

Většina Čechů prostě v lednu primitivní rasismus odmítla. Naše společnost je zdravá – uvažujeme rozumně a neztratili jsme nadhled.

To samé se teď projevuje i v další kauze, ve které shodou okolností zase figuruje Lidl. Řetězec z reklamy na řecké speciality odstranil kostelní kříže, aby to snad náhodou někoho neurazilo.

Vyvolal tím nejen vlnu kritiky, ale i záplavu vtipů, které se do rádoby politicky korektního retušování reality trefují. Což je v pořádku, protože kostelní kříž přece nikoho rozumného neuráží. Úplně stejně, jako nás neuráží černoch v reklamě.

Vyretušováním kříže z kostelů se teď Lidl zachoval úplně stejně, jako kdyby v lednu v české reklamě záměrně použil jen bělošské modely a ne i pana Dia. Cítíte ten paradox? Nadnárodní firma nejdřív všem ukáže, že nemá žádné předsudky, a pak si to takhle zkazí... A ti, kteří se za Lidl v lednové aféře s černochem veřejně postavili, si z něj teď oprávněně dělají legraci.

Obě ty kauzy mne naplňují uspokojením, protože v nich česká veřejnost odmítla extrémy. Na obě strany. Ukazuje se, že nejen nejsme rasisté, ale že se ani nenecháme ohlupovat přehnanou politickou korektností. A to je dobře.

Nechci žít v zemi, kde v reklamách musí být jen lidé bílí jako tvaroh. Ale ani v zemi, kde se z kostelů retušují kříže. A vypadá to, že stejně je na tom většina z nás. Díkybohu.

Autor: Filip Humplík | úterý 5.9.2017 15:26 | karma článku: 45.35 | přečteno: 11083x

Další články blogera

Filip Humplík

Chlast, policie a botičky

Praha chce v historickém centru zakázat popíjení na ulicích. No a co? Zákaz pití alkoholu na ulici přece není atak na svobodu. Ani na piknik na Petříně, kde si chce někdo romanticky vypít 2 deci vína.

1.11.2017 v 18:33 | Karma článku: 25.32 | Přečteno: 2121 | Diskuse

Filip Humplík

Hrdý Čech neznamená bomber a holou hlavu

Vlastenectví se údajně přežilo, stejně jako národní hrdost. Projevíte, že slova jako Česko nebo národ pro vás něco znamenají, a dostanete nálepku náckovství.

18.10.2017 v 10:15 | Karma článku: 23.34 | Přečteno: 668 | Diskuse

Filip Humplík

Bojkot Izraele v ČR: Skrytý antisemitismus Pirátů a Zelených?

Na Blízkém východě je jedna jediná stabilní liberální demokracie. Je to země, která je podobná Západu a vyznává naše hodnoty. Země, která je uprostřed kolotoče blízkovýchodního násilí a občanských válek ostrovem stability.

9.10.2017 v 12:14 | Karma článku: 38.53 | Přečteno: 2522 | Diskuse

Filip Humplík

Účtenkovka: kdo neudává, okrádá rodinu

V neděli odstartovala Účtenkovka, loterie organizovaná státem (respektive ministerstvem financí). K účasti potřebujete jen los, což je účtenka z jakékoli pokladny EET.

6.10.2017 v 9:04 | Karma článku: 40.61 | Přečteno: 3730 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Stisk Studentský deník

Dcery tvrdí, že jsem v pětačtyřiceti začal dělat youtubera, říká novinář Jindřich Šídlo

Svoji profesi dělá přes pětadvacet let a patří mezi novinářskou tuzemskou špičku. Nyní se přesunul k vizuální novinářské tvorbě a vytváří s kameramanem Tomášem Dusilem satirický pořad Šťastné pondělí pro portál Seznam Zprávy.

14.11.2017 v 22:04 | Karma článku: 8.58 | Přečteno: 466 | Diskuse

Tomáš Vyoral

JXD: další Reflexivní demokrat na baterky s totalitními choutkami

Zakažte Aeronet, ohrožuje naše děti! hlásá JXD z Refexu. Alternativci se alternativa zajídá a po vzoru svých "oblíbených" komunistů by konal "demokraticky" se stejnou parádou. A propos: marijánka "vaše" děti neohrožuje?

13.11.2017 v 11:11 | Karma článku: 40.15 | Přečteno: 1989 | Diskuse

Jan Bartoň

Senátor John McCain - apoštol politické korektnosti

Republikán John McCain byl v roce 2008 kandidátem Republikánů na prezidenta a prohrál s Barackem Obamou. Byl proti Donaldu Trumpovi během republikánských primárek roku 2016 a pracuje proti němu stále.

13.11.2017 v 8:05 | Karma článku: 30.80 | Přečteno: 721 | Diskuse

Pavel Ďuran

Podvody při volbách?

O co komu zase jde? Volby skončily tak, jak skončily, blíží se další, ty prezidentské, jejichž výsledek je opět předvídatelný.

11.11.2017 v 5:48 | Karma článku: 21.18 | Přečteno: 617 | Diskuse

Jan Bartoň

Jsem člověk, poněkud v tísni

Billboardová kampaň Člověka v tísni rozbouřila internetové diskuse podobně jako fotografie prvňáčků odněkud z Teplicko-Mostecka. Nebydlím sice v Praze či dalších „velkých“ městech, ale jsem z této kampaně poněkud v tísni.

10.11.2017 v 13:27 | Karma článku: 33.29 | Přečteno: 1124 | Diskuse
Počet článků 81 Celková karma 35.21 Průměrná čtenost 3809

Táta 5 dcer, podnikatel, pražský zastupitel a předseda pražské ODS.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.