Lidl prokázal, že Češi uvažují rozumně. Hned dvakrát!

5. 09. 2017 15:26:13
Vzpomínáte na černocha z Lidlu? Nadnárodní řetězec letos v lednu v reklamní kampani na oblečení mezi jinými mužskými modely použil i Němce jménem Alpha Dia.

Ten sice žije v Hamburku, ale pochází ze Senegalu a řečeno politicky nekorektním jazykem je “černý jako bota”. Osobně tohle slovní spojení používám s lehkou nadsázkou právě proto, že na něm nevidím vůbec nic urážlivého. Každý jsme nějaký. Já jsem třeba zase “bílý jako tvaroh”. Barva pleti neříká nic nejen o mě, ale ani o panu Diovi. Vůbec o ni totiž nejde.

V části Čechů ale lednová kampaň Lidlu probudila rasismus. Nepřeceňujme komentáře pod články ani posty na sociální sítích. V kyberptostoru v lednu vypukla doslova bouře nenávistných hlasů, které by se daly shrnout výrokem: “Čechy jsou zemí bělochů a žádné černochy tu proto v reklamách nechceme!”

Hloupost tohoto způsobu uvažování nemá smysl komentovat, ale posloužila jako lakmusový papírek. Do primitivních rasistů se v diskusích pustila spousta lidí, kteří stejně jako ostatní hodnotí podle úplně jiných věcí, než je barva kůže.

K odmínutí předsudků vůči panu Diovi se navíc přidala i řada firem. A některé velmi vtipně. “Nejsme rasisti – prodáváme i černé kabely!”, zněl tehdy slogan prodejce elektroniky. “Černá prej frčí!”, hlásil výrobce sportovního oblečení. “Milujeme každou pleť”, dodávala kosmetická firma.

Většina Čechů prostě v lednu primitivní rasismus odmítla. Naše společnost je zdravá – uvažujeme rozumně a neztratili jsme nadhled.

To samé se teď projevuje i v další kauze, ve které shodou okolností zase figuruje Lidl. Řetězec z reklamy na řecké speciality odstranil kostelní kříže, aby to snad náhodou někoho neurazilo.

Vyvolal tím nejen vlnu kritiky, ale i záplavu vtipů, které se do rádoby politicky korektního retušování reality trefují. Což je v pořádku, protože kostelní kříž přece nikoho rozumného neuráží. Úplně stejně, jako nás neuráží černoch v reklamě.

Vyretušováním kříže z kostelů se teď Lidl zachoval úplně stejně, jako kdyby v lednu v české reklamě záměrně použil jen bělošské modely a ne i pana Dia. Cítíte ten paradox? Nadnárodní firma nejdřív všem ukáže, že nemá žádné předsudky, a pak si to takhle zkazí... A ti, kteří se za Lidl v lednové aféře s černochem veřejně postavili, si z něj teď oprávněně dělají legraci.

Obě ty kauzy mne naplňují uspokojením, protože v nich česká veřejnost odmítla extrémy. Na obě strany. Ukazuje se, že nejen nejsme rasisté, ale že se ani nenecháme ohlupovat přehnanou politickou korektností. A to je dobře.

Nechci žít v zemi, kde v reklamách musí být jen lidé bílí jako tvaroh. Ale ani v zemi, kde se z kostelů retušují kříže. A vypadá to, že stejně je na tom většina z nás. Díkybohu.

Autor: Filip Humplík | úterý 5.9.2017 15:26 | karma článku: 45.37 | přečteno: 11169x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Média

Jaroslav Herda

Psala o strachu voličů Zemana ve svém blogu jinak, než jak napsaly Parlamentní listy.

Pedagožka, spisovatelka, blogerka a mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka paní Veronika Valíková Šubová oslovila kováře - redakci Parlamentních listů.

28.3.2024 v 7:22 | Karma článku: 16.69 | Přečteno: 618 |

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma článku: 28.03 | Přečteno: 3854 | Diskuse

Jan Pavelec

ČT je hlásnou troubou pětikoalice

Je to zjevné ze způsobu vedení TV debat, z otázek, kterou jsou kladeny, z odpovědí, které jsou souhlasně rozvíjeny nebo naopak nesouhlasně ostrakizovány, a hlavně z témat, která jsou nastolována nebo naopak zcela ignorována.

9.3.2024 v 9:35 | Karma článku: 20.98 | Přečteno: 369 |

Jaroslav Herda

Do politiky často vstupují pohádky, někdy i drogy.

Když děti politiků experimentují s drogami, mohou nastat nečekané situace, však v tomto případě, v samém závěru příběhu, je droga jako příčina nedorozumění nakonec vyloučena. I nedorozumění.

4.3.2024 v 23:45 | Karma článku: 7.56 | Přečteno: 226 | Diskuse

Jiří Turner

Prima zprávy

Pamatuji, jak za bolševika byla média přehlídkou vítězství, úspěchů, pozitiv a jistot. Dnes jsou to katastrofy, neúspěchy, hrozby, varování, katastrofální vyhlídky a prognózy vyvolávající strach, nejistotu, zklamání a skepsi.

4.3.2024 v 14:27 | Karma článku: 30.53 | Přečteno: 796 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3564

Táta 5 dcer, podnikatel, hrdý Pražák a pražský zastupitel za ODS.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...